Thursday 15 March 2012

Penangan Kepak Ayam Kepada Kaum Wanita!!

Assalamualaikum..dan Selamat Pagi buat rakan blogger..! Hope korang ceria di pagi jumaat ini. =)

Entry hari nie, akuh nk kongsi pasal Kepak Ayam..!! Nyaamm..nyaammm..!! Lapar lah tuh. ahaahaa. :D Bg segelintir kaum adam dan hawa kat dunia nie yang sangat2 minat dengan kepak ayam..omputih nye kate, chicken pop..eh, bkn lah MMZ. chicken wing..!! hahaa..
Tak kisah lah chicken wings ke chicken pop ke, yang penting bl sebut AYAM jek mesti ramai yang suke.kn? Tipu lah, kalu korang jwb tak. haha.. Ok, now akuh bkn lah nk cite panjang pasal sdap nye ayam tu ataupn tak. Akuh nk berkongsi tentang Penangan Kepak Ayam Kepada Kaum Wanita. haaa..dah knp tu?? (cuak lah tuu..) hehee.. Sepertimana yg kita dah tahu, ayam zaman sekarang nie kn semua nya dah disuntik. Sbb nya tuk cptkn tumbesaran ayam tu. So, cpt jgk lah hasil nya kita dapat penyakit. ye dak?? Nk tahu lebih lanjut.. teruskan membaca ok! =)

Kebiasaannya, para penternak akan suntik cecair yang dkenali sebagai steroid di bahagian leher dan kepak ayam kerana di bahagian itu wujudnya kepekatan steroid yang tinggi yang dah sedia ada,ok. Ish..ishh..nk untung cepat, penyakit pula yang kita dapat. Itulah dunia sekarang berbanding dulu2..kan??

Ramai yang diluar sana amat menggemari ayam lebih-lebih lagi di bahagian kepak kerana isinya yang lembut dan mudah untuk dikunyah.
Tetapi, pada hakikatnya, bahagian kepak atau leher ayam amat bahaya kepada kesihatan seorang perempuan kerana steroid yang disuntik itu boleh menyebabkan pertumbuhan dalaman atau dipanggil sista (cyst).

Bila seseorang itu menghidapai pertumbuhan sista, sista yang terdapat di dalam badan akan menjadi semakin besar kerana dipenuhi dengan darah yang berwarna gelap.
Sista cuma mampu dikeluarkan melalui pembedahan. Tapiketumbuhan sista akan kembali sekiranya pesakit itu mengamalkan semula tabiat memakan kepak ayam. Malah, ia memberi kesan yang lebih bahaya terhadap hormon perempuan kerana steroid akan lebih bergerak aktif dalam membentuk ketumbuhan sista.
Tak salah kita makan ayam, tapi eloklah dikurangkan supaya penyakit yang serius dapat dielakkan. Bukan sahaja mendatangkan kemudaratan kepada golongan perempuan, seharusnya elok juga dielakkan untuk golongan lelaki. Ingat, mencegah lebih baik dari merawat.

Oleh itu, renung2 kan lah ye, dan jangan sampai termenung!! =)

sumber : 101.met9 MEDIA

3 comments:

  1. hah? serius? baru tahu. dh la minat gile bhgian kepak. aaa pasni kene kurgkan tq share ye

    ReplyDelete
  2. woo. bahayaa betul nii :0

    ReplyDelete